Våra klasser

Nya kurser i Mediyoga startar på måndagar.  Kommande kursstarter är 22 januari 2018. Dessutom har vi tre klasser med drop-in.

Måndagar: 18.00 Mediyoga

Måndagar 19.30 Livsyoga

Tisdagar 19.00 Yinyoga

Onsdagar: 18.30 Mediyoga

Nedan finner du först samtliga klasser i punktform. Därunder återfinns mer info om respektive klass och lärare. mediyoga

  • Mediyoga måndagar 18.00-19.15  Pris: 8 ggr kostar 1400kr. Anmälan till denna kurs görs via: info@toftaretreat.se
  • Livsyoga må: 19.30-20.30. Pris: 10 ggr kostar 1400 kr, 5 ggr kostar 750 och Drop In 160 kr
  • Yinyoga tisdagar: 19.00-20.00. Pris: 10 ggr kostar 1400 kr eler Drop In 160 kr
  • Mediyoga onsdagar: 19.00-20.00. Pris: 10 ggr kostar 1400 kr eler Drop In 160 kr

Medicinsk

Medicinsk yoga hålls av Camilla Neuendorf, som är en av Västsveriges första lärare i Medicinsk yoga och Livsyoga

Mediyoga, är en lugn och djupverkande yogaform där man fokuserar på andningen. Kroppsövningarna och positionerna är enkla, mjuka och inkännande. De ger en en effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation

Yogaformen är utformad så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna vara med.livsyoga_logo

Övningarna utförs mestadels sittandes och liggandes.

Livsyoga

LIVSYOGA är en ny riktning inom den stora kundaliniyogatraditionen. Vi använder exakt samma tekniker
och yogapass som inom kundaliniyoga. Samtidigt lägger vi stort fokus på medvetenhet. Vilket innebär utvecklandet av bl a självacceptans, centrering och intuition.

Livsyogan erbjuder många olika yogapass. De har alla sitt specifika fokus t ex att stärk
a immunförsvaret, vitalisera ryggen eller skapa centrering.

Alla yogapass inkluderar kroppställningar (asanas), andningsövningar (pranayamas), meditationer och mantras (läkande ljud). Inom Livsyogan kallar man ett ”helt” yogapass för en kriya. Det gemensamma målet för alla yogapass är att harmonisera kropp och själ.

Mängder av forskning visar idag på yogans positiva hälsoeffekter.

  • Ökad stresstålighet
  • Balanserar blodtryck
  • Förbättrat immunförsvar
  • Förbättrad matsmältning
  • Starka, smidiga och uthålliga muskler

På ett psykologiskt plan ger yogan:

  • Ökad närvarokänsla
  • Ett lugnare sinne
  • Mer energi
  • Centrering
  • Tydliga gränser

Yin Yoga

Yinyoga hålls av Åsa Malmkvist på tisdagar klockan 19.00 med start den 30 augusti.

Yinyoga är en yogaform som bygger på Tao yogans väl beprövade kinesiska övningar. Det är en lugn och 2015-08-30 15.33.06meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens bindvävnad, leder och ligament. Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden som man jobbar med. Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan tre till fem minuter, med musklerna avslappnade och med medveten andning för att fokusera kropp och sinne på vad som händer.

Fördelar med Yin Yoga

  • Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad
  • Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft
  • Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
  • Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress
  • Stimulerar kroppens inre organ
  • Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
  • Stoppar upp åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
  • Förbättrar och balanserar livsenergin (chi, qi, prana) via kroppens bindvävnad

Vem kan träna yinyoga?

  • För den som vill motverka ålderns härjningar med en kropp som blir allt stelare och orörligare.Yin yoga med den annorlunda fokuseringen på leder, ligament och bindvävnad är även en ideal träningsform.
  • Yin yoga fungerar även utmärkt som ett sätt att träna tanken att fokusera inåt, och förbereda för meditation.
© Copyright – Tofta Retreat | Logga in